Tukikeskustelu

keltainen sahalaitakuvio; gul sicksackmönster; yellow zigzag pattern

Tukikeskustelu on Nyytin ammattilaisten tarjoamaa psykososiaalista keskustelutukea opiskelijan jaksamisen, mielenterveyden ja opiskelukyvyn haasteisiin. Tukikeskustelun tarkoituksena on tarjota kuunteluapua ja auttaa opiskelijaa jäsentämään omaa tilannettaan, tunnistamaan omia voimavarojaan ja löytämään uusia näkökulmia. Puheeksi voi ottaa laajasti erilaisia kysymyksiä, kuten identiteettiin, ihmissuhteisiin, rooleihin, opiskelun merkityksellisyyteen tai maailmantuskaan liittyviä teemoja.

Kenelle?

Tukikeskustelu sopii stressiä, kuormittuneisuutta ja lieviä mielenterveysoireita kokeville opiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä diagnoosia. Tukikeskustelu ei ole psykoterapiaa, psykiatrista hoitoa, opintojen ohjausta tai neuvontaa sosiaalietuuksista. Tarvittaessa osallistuja ohjataan tarkoituksenmukaisten palveluiden piiriin.

Tukikeskustelu on tarkoitettu täysi-ikäisille opiskelijoille. Se on luottamuksellista ja osallistujalle maksutonta. Osallistua voi halutessaan myös nimimerkillä. Tällä hetkellä tukikeskusteluja voidaan tarjota vain suomeksi.

Toteutus

Tukikeskusteluja ei kirjata mihinkään potilas- tai asiakastietojärjestelmään eikä osallistujista muodosteta yksilöityjä tietoja sisältävää henkilörekisteriä. Tarvittava toiminnan arviointi toteutetaan ilman henkilö- ja tunnistetietoja.

Tukikeskustelu voi olla kertaluontoinen 45 minuutin keskustelu tai tukikeskusteluja voi olla enintään kolme. Keskustelut käydään pääosin kasvokkaisesti etäyhteyksin Teams-, Zoom- tai GoogleMeet -sovelluksilla. Keskusteluissa noudatetaan Nyytin turvallisemman tilan periaatteita.

Tukikeskusteluun hakeudutaan täyttämällä ilmoittautumislomake. Nyytin työntekijä on ilmoittautuneeseen yhteydessä noin viikon sisällä keskusteluajankohdan sopimiseksi.

Toistaiseksi toiminta on kokeiluluontoista vuoden 2024 loppuun asti.

Jotta kaikilla olisi hyvä olla ja turvallista jakaa omia näkökulmia, noudatamme Nyytin  kaikissa toiminnoissa ja tapahtumissa turvallisemman tilan periaatteita. Periaatteiden tarkoituksena on luoda toimintatapoja, joiden avulla jokainen toimintaan osallistuva voi osaltaan edistää yhdenvertaisuutta ja turvallisuutta. Näitä periaatteita voidaan täydentää myös toimintokohtaisesti.

Luomme yhdessä turvallisempaa tilaa

Kunnioituksella ja luottamuksellisuudella

  • annamme jokaiselle tilaa olla oma itsensä. Vältämme oletuksia tai yleistyksiä muista henkilöistä tai ihmisryhmistä.
  • emme syrji tai kohtele eriarvoisesti ketään esimerkiksi sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon, alkuperän, ulkonäön, vammaisuuden, terveydentilan tai muuhun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
  • kunnioitamme toistemme rajoja, yksityisyyttä sekä itsemäärittelyoikeutta.
  • osoitamme toisille ja itselle lempeyttä ja hyväksyntää.

Antamalla tilaa kasvulle ja oppimiselle

  • muistamme, että kaikkea ei tarvitse tietää ja osata valmiiksi. Erehtyminen ja kysyminen on sallittua. Pyrimme suhtautumaan virheisiin inhimillisesti.
    annamme toisillemme rakentavaa palautetta ja otamme palautetta vastaan. Tarvittaessa uskallamme pyytää anteeksi ja muutamme omaa toimintaa.

Yhdessä kannetulla vastuulla

  • huolehdimme, että kaikki tulevat keskusteluissa kuulluksi ja pääsevät osalliseksi.
  • yritämme ymmärtää muita ja autamme muita ymmärtämään itseämme.
  • pyrimme tunnistamaan ja toimimaan tiedostaen valta-asemamme suhteessa muihin.
  • mikäli mahdollista, puutumme tilanteeseen, jossa rikotaan turvallisemman tilan periaatteita. Huolesta voi kertoa myös tilaisuuden tai Nyyti ry:n häirintäyhdyshenkilöille.

Muita ohjeita Nyytin chat-toimintojen osallistujille

  • Pidämme mielessä, että kirjoitetussa viesteistä voi olla vaikeampi tunnistaa äänensävyjä ja reaktioita
  • Jaamme omia kokemuksia siinä laajuudessa, kuin itsestä tuntuu hyvältä. Emme kuitenkaan jaa tunnistetietoja, kuten osoitteita tai yhteystietoja. Voit halutessasi poistaa omia viestejäsi.
  • Työntekijällä on velvollisuus tehdä lastensuojelu- ja/tai rikosilmoitus, mikäli hänellä herää huoli alaikäisen hyvinvoinnista.
Nyytissä toimii neljä häirintäyhdyshenkilöä. Häirintäyhdyshenkilöt tarjoavat tukea ja neuvontaa kaikenlaisissa sellaisissa tilanteissa, joissa on rikottu turvallisemman tilan periaatteita. Tapahtunut on voinut olla kiusaamista, syrjintää, seksuaalista tai sukupuoleen perustuvaa häirintää, tai muuta epäasiallista käytöstä. Yhteyttä voi ottaa kuka tahansa tilanteen osapuoli. Häirintäyhdyshenkilöillä on vaitiolovelvollisuus. Voit ottaa yhteyttä luottamuksellisesti, ja myös nimettömästi.

Mitä on epäasiallinen käytös, syrjintä ja häirintä?

Epäasiallinen käytös on ei-toivottua käytöstä, jolla rikotaan toisen henkilön fyysistä tai psyykkistä koskemattomuutta. Termiä epäasiallinen käytös käytetään usein eräänlaisena kattokäsitteenä erilaiselle loukkaavalle, satuttavalle ja/tai toisen rajoja rikkovalle käytökselle. Epäasiallinen käytös voi tapahtua kasvotusten tai etänä, sanallisesti, kirjallisesti tai non-verbaalina viestintänä (eleet, ilmeet, ei-suostumuksellinen kosketus). Syrjintä, häirintä ja muu epäasiallinen käytös voi olla myös lainsäädäntöä rikkovaa toimintaa, ja tilanteesta voi olla aiheellista tehdä rikosilmoitus.

Syrjinnäksi yhdenvertaisuuslaissa määritellään eriarvoinen ja epäsuotuisa kohtelu, joka perustuu henkilön ikään, alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen, poliittiseen toimintaan, ay-toimintaan, perhesuhteisiin, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön liittyvään syyhyn. Tasa-arvolaissa kielletään sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun liittyvä syrjintä, sekä seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä. Häirintää on henkilön ihmisarvoa loukkaava käytös, jolla luodaan halventava tai nöyryyttävä, uhkaava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri.

Epäasiallista käytöstä voi tapahtua tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti. Toisen loukkaaminen, satuttaminen tai nöyryyttäminen voi olla tietoista ja valittua toimintaa. Oman käytöksen on voinut myös tarkoittaa ystävälliseksi, mutta valitut sanat tai teot ovatkin loukanneet toista tai useampaa läsnäolijaa. Oli käytös tarkoituksellista tai ei, tapahtuneen esille nostaminen ja käsittely voi auttaa jokaista osapuolta, ja vahvistaa toiminnan turvallisuutta jatkossa.

Kaikki henkilöiden väliset ristiriitatilanteet eivät ole häirintää, syrjintää, tai muuta epäasiallista käytöstä. Haluamme kannustaa jokaista rohkeasti tarttumaan ristiriitatilanteisiin, sillä konfliktien kohtaaminen ja selvittäminen on tärkeä ihmissuhdetaito. Konfliktien käsittelyyn on myös mahdollista pyytää tukea.

Miten toimia kohdatessani tai havaitessani epäasiallista käytöstä?

  • Pyri ilmaisemaan epäasiallisesti käyttäytyvälle henkilölle, ettei hänen toimintansa ole ok. Pyri selkeään ilmaisuun, esimerkiksi ”Tuo vitsi ei ole ok.”
  • Jos puuttuminen tuntuu vaikealta, voit pyytää avuksesi tilanteessa olevaa muuta henkilöä, Nyytin työntekijää (esimerkiksi chatin tai ryhmän ohjaajaa), tai häirintäyhdyshenkilöä. Voit olla yhteydessä myös tapahtuneen jälkeen.
  • Jos saman henkilön epäasiallinen käytös on toistuvaa, kirjaa mahdollisuuksien mukaan ylös tapahtumapaikat, -ajat ja läsnä olleet henkilöt. Pidä tallessa myös mahdolliset muut asiaan liittyvät todisteet, kuten someviestit, sähköpostit tai kuvat.
  • Voit missä tahansa vaiheessa olla yhteydessä Nyytin häirintäyhdyshenkilöihin. Yhteydenotot ovat luottamuksellisia.
  • Voit olla yhteydessä Nyytin häirintäyhdyshenkilöihin myös, jos olet jäänyt pohtimaan omaa käytöstäsi jossakin Nyytin tapahtumassa tai tilaisuudessa. Voimme pohtia yhdessä, miten käsitellä omia tunteita ja/tai lähteä selvittämään tilannetta silloin, kun huomaa itse toimineensa mahdollisesti toista satuttavasti.

Mitä häirintäyhdyshenkilö tekee?

Häirintäyhdyshenkilöiden tavoitteena on antaa tukea ja neuvontaa epäasiallisen käytöksen tilanteiden selvittämiseksi. He voivat esimerkiksi tarjota kannattelevaa keskustelutukea, auttaa löytämään erilaisia tukimuotoja tilanteen aiheuttamien reaktioiden käsittelemiseksi, fasilitoida osapuolten välisiä keskusteluja, tai auttaa luomaan toimintasuunnitelmia tilanteen edistämiseksi. Häirintäyhdyshenkilö ei vie asioita eteenpäin ilman yhteydenottajan suostumusta.

Häirintäyhdyshenkilöt eivät ole viranomaisia. He eivät voi ratkaista tilannetta osallisten puolesta, eivätkä jakaa tuomioita tai rangaistuksia. Tavoitteena on tarjota neutraali, ulkopuolinen osapuoli tilanteen käsittelyn tueksi.

Kaikilla osapuolilla on oikeus tulla kuulluksi osana mahdollista jatkoselvittelyä. Asian edistämisestä keskustellaan ja sovitaan aina erikseen yhteydenottajan kanssa.

Voit ottaa yhteyttä häirintäyhdyshenkilöön sähköpostitse (hairintayhdyshenkilot@nyyti.fi)hairintayhdyshenkilot@nyyti.fi, tai täyttämällä lomakkeen. Tapahtuneesta on mahdollista kertoa myös nimettömästi. Otathan huomioon, että anonyymit yhteydenotot eivät johda asian jatkokäsittelyyn. Ilmoitus kuitenkin huomioidaan tilastoinnissa ja Nyytin toiminnan kehittämisessä.

Ilmoitusten etenemisprosessi

  • Kaikki yhteydenotot ovat luottamuksellisia, ja häirintäyhdyshenkilöillä on vaitiolovelvollisuus.
  • Mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdytä ilman yhteydenottajan suostumusta tai hänen tietämättään.
  • Tilanteiden jatkoselvittelyssä kaikilla osapuolilla on oikeus tulla kuulluksi.
  • Tapahtunutta selvitetään tilanteen mukaan eri tavoin. Karkeasti prosessi etenee seuraavasti:
    1. Nyytin häirintäyhdyshenkilöt vastaanottavat ilmoituksen sähköpostitse, lomakkeen välityksellä tai muulla tavoin.
    2. Häirintäyhdyshenkilöt valitsevat keskuudestaan henkilön/henkilöt, jo(t)ka käsittelevät tapausta ja ovat yhteydessä yhteydenottajaan.
    3. Edetään yhdessä yhteydenottajan kanssa sovitulla tavalla, esimerkiksi ollaan yhteydessä epäasiallisesti käyttäytyneeseen henkilöön.
    4. Tilannetta jatkoselvitellään osapuolten kanssa erikseen ja/tai yhteisesti. Tarvittaessa tarjotaan myös osapuolille tukea asian käsittelyyn, ja/tai ohjataan tarpeellisiin palveluihin.

Häirintäyhdyshenkilöt

Nyytin häirintäyhdyshenkilöinä toimivat Anders Huldén, Emmi Kyyhkynen, Sanni Laurila ja Joni Tuokko. Voit olla yhteydessä heihin sähköpostiosoitteen hairintayhdyshenkilot@nyyti.fi kautta, tai hyödyntämällä alla olevaa lomaketta. Jos olet jättänyt yhteystietosi, yhteydenottoosi pyritään vastaamaan 1–3 arkipäivän sisällä. Lomakkeen tietoja ja sähköpostilaatikkoa käsittelevät vain häirintäyhdyshenkilöt. Häirintäyhdyshenkilöitä koskee vaitiolovelvollisuus. Yhteydenotot ovat luottamuksellisia.

Alla kerrotut tietosuojakäytänteet koskevat nyyti.fi, apuayksinaisyyteen.fi sekä miestenmielenterveys.fi -verkkosivustoja sekä kaikkia Nyyti ry:n toimintoja ja käytössä olevia sovelluksia.

Henkilötietojen asianmukaiseen käsittelyyn suhtaudutaan Nyyti ry:ssä vakavasti. Tähän kuuluu tietojen oikeudenmukainen, läpinäkyvä käsittely sekä tietosuojan periaatteiden tunnustaminen ja noudattaminen. Rekisteröidyn oikeuksia kunnioitetaan ja tietoja käsitellään vain laillisin perustein ja siinä laajuudessa kuin on välttämätöntä Nyyti ry:n toiminnan ja tehtävien hoitamiseksi.

Nyyti ry noudattaa kaikkea tietosuojasääntelyä, mukaan lukien Euroopan unionin yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR).

Henkilötietojen käsittely tehdään läpinäkyväksi siten, että rekisteröidyillä on mahdollisuus saada tietoa heitä koskevan tiedon käsittelystä Nyyti ry:ssä. Läpinäkyvyys vaatii myös, että henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä dokumenteista on tarvittaessa mahdollista esittää päätökset, valinnat ja toteutukset perusteluineen.

Nyyti ry:n henkilötietojen käsittelyn suojaustarpeet ja -menetelmät valitaan riskiarvioinnin perusteella. Tällöin riskejä arvioidaan sekä toiminnan tarpeiden, että myös rekisteröityjen henkilöiden ja heistä tallennettujen tietojen kannalta.

Nyyti ry ostaa palveluja ulkopuoliselta yritykseltä. Nyyti ry:n sopimuskumppanin käsitellessä henkilötietoja Nyyti ry:n lukuun, Nyyti ry huolehtii myös siitä, että sopimuskumppani käsittelee tietoja samoin periaattein kuin Nyyti ry. Eri henkilörekisterien tietosuojaselosteissa on yksilöity ne sopimuskumppanit, jotka käsittelevät ko. rekisterin tietosisältöä.

Henkilötietojen väärinkäyttöön tai niihin kohdistuvaan uhkaan liittyvät tapaukset tutkitaan, ja niistä raportoidaan ja tiedotetaan tapauksen vakavuuden vaatimalla tavalla.

Käsiteltävät henkilötiedot

Nyytin eri toiminnoissa voidaan kerätä ja käsitellä erilaisia henkilötietoja.

Kerättäviin henkilötietoihin voivat kuulua esimerkiksi rekisteröidyn yhteystiedot, kuten nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero, syntymäaika, sukupuoli ja osoitetiedot, tai taustatiedot, kuten oppilaitos, opiskelupaikkakunta, työnantaja ja laskutusosoite.

Edellä kuvatun kaltaiset ja muut vastaavat kerättävät tiedot ovat rekisteröidyn itse vapaaehtoisesti järjestelmiimme antamia tietoja. Näiden tietojen keräämisen oikeusperusteena on suostumus. Suostumuksen perusteella kerättyjen henkilötietojen käsittelyyn on mahdollista vaikuttaa peruuttamalla suostumus.

Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle

Nyyti ry ei säännönmukaisesti siirrä henkilötietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Jos tietoja kuitenkin siirretään, huolehtii rekisterinpitäjä henkilötietojen suojan riittävästä tasosta muun muassa sopimalla henkilötietojen luottamuksellisuudesta ja käsittelystä lain edellyttämällä tavalla.

Käytämme uutiskirjetilauksissa ja tietyissä koulutusrekistereissä MailChimp-palvelua ja tiedot saattavat MailChimp-palvelun sisällä siirtyä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. MailChimp-palvelun tietosuojasta tarkemmin: mailchimp.com/legal. Henkilötiedot ovat MailChimpillä suojattuna henkilötietolain ja GDPR:n edellyttämällä tavalla.

Nyyti ry noudattaa henkilötietoja käsiteltäessä seuraavia tietosuojan periaatteita:

  • Lainmukaisuus, kohtuullisuus ja läpinäkyvyys
    Henkilötietoja on käsiteltävä lainmukaisesti, asianmukaisesti ja rekisteröidyn kannalta läpinäkyvästi.
  • Käyttötarkoitussidonnaisuus
    Henkilötiedot on kerättävä tiettyä, nimenomaista ja laillista tarkoitusta varten, eikä niitä saa käsitellä myöhemmin muussa tarkoituksessa.
  • Tietojen minimointi
    Henkilötietojen on oltava asianmukaisia ja olennaisia sekä rajoitettuja siihen, mikä on tarpeellista suhteessa käyttötarkoituksiin
  • Täsmällisyys
    Käsiteltävien henkilötietojen tulee olla paikkansapitäviä, virheettömiä ja tarvittaessa myös päivitettyjä.
  • Säilytyksen rajoittaminen
    Henkilötietoja säilytetään ainoastaan niin kauan kuin on käyttötarkoituksen kannalta tarpeen
  • Luottamuksellisuus ja tietoturvallisuus
    Henkilötietoja on käsiteltävä tavalla, jolla varmistetaan niiden asianmukainen turvallisuus, kuten suojaaminen luvattomalta tai lainvastaiselta käsittelyltä sekä vahingossa tapahtuvalta häviämiseltä, tuhoutumiselta tai vahingoittumiselta.

Tietojärjestelmät

Sosiaalisen median sovelluksissa, kuten Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa ja Discordissa käytetään sovellusten omia tilastointitietoja käyttäjäseurantaan ja sivustojen käytön analysointiin. Nyyti ry mainostaa Facebookissa ja Instagramissa sovellusten tarjoamien tietojen perusteella. Tällöin noudatamme sovelluksen omia käyttö- ja muita ehtoja. Lisäksi käytössämme on Tuudo-mobiilisovellus. Hyödynnämme sovelluksen omia tilastointitietoja sen käytön analysointiin ja käyttäjäseurantaan.

Nyyti.fi -verkkosivuilla hyödynnetään kolmannen osapuolen sovellusta Nyytin chattien ja bottipalvelun tarjoamiseksi käyttäjille. Edellä mainittuja palveluja ylläpidetään Ninchat-palvelussa. Nyyti ry ei kerää käyttäjän henkilötietoja chattien yhteydessä. Chatissä syntyneet keskustelut tallennetaan työnohjauksellista sekä kehittämis- ja tutkimustarkoitusta varten. Mikäli anonyymejä keskusteluaineistoja luovutetaan tutkimukselliseen käyttöön, Nyyti ry varmistaa, etteivät ne sisällä tunnistettavissa olevia henkilötietoja.

Evästeiden käyttö

Henkilötietojen käsittelyn selainpohjaisissa tietojärjestelmissä käytetään evästeitä. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän laitteelle. Evästeitä käytetään palvelujen toteuttamiseen, helpottamaan palveluihin kirjautumista sekä mahdollistamaan palvelujen käytön tilastointi. Käyttäjä voi selainohjelmassaan estää evästeiden käytön, mutta tämä voi estää järjestelmän asianmukaisen toiminnan.

Sivustolla käytetään evästeitä ja kolmannen osapuolen sovelluksia palvelun kehittämiseen sekä käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Nyyti.fi -sivustolla oleviin kolmannen osapuolen tarjoamiin palveluihin tai kolmannen osapuolen välittämiin sovelluksiin sovelletaan kyseisen kolmannen osapuolen omia käyttö- ja muita ehtoja. Evästeillä seurataan verkkokäyttäytymistä, kuten miltä sivuilta nyyti.fi-sivuston sivuille saavutaan, mitkä ovat suosituimpia sivuja ja miten sivuilla liikutaan. Lisäksi kerätään käyttöön liittyviä teknisiä tietoja esimerkiksi päätelaitteesta ja selaimista sekä siitä, onko käyttäjä uusi vai palaava. Evästeitä käytetään myös sisältöjen suositteluun, mainonnan kohdentamiseen ja nyyti.fi-sivuston laadun parantamiseen.

Tietoja ei käytetä käyttäjän yksilöintiin.

Vierailemalla nyyti.fi-sivustolla hyväksyt evästeiden käytön. Mikäli selaimesi ei käytä evästeitä, huomioithan, että evästeiden käytön estäminen saattaa vaikuttaa joidenkin palveluiden toimintaan.

Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa itseä koskevat henkilörekisteriin tallennetut tiedot ja vaatia virheellisen tiedon oikaisua tai poistamista, mikäli sille on lailliset perusteet. Rekisteröidyllä on myös oikeus peruuttaa suostumus tai muuttaa sitä.

Rekisteröidyllä on tietosuoja-asetuksen mukaisesti oikeus vastustaa tai pyytää tietojen käsittelyn rajoittamista sekä tehdä valitus henkilötietojen käsittelystä valvontaviranomaiselle.

Oikeus omien tietojen poistoon ei koske sellaista henkilötietoa, joka meidän on säilytettävä ylläpidollisista, kirjanpidollisista, juridisista tai tietoturvaan liittyvistä syistä.

Kaikissa tapauksissa pyydämme olemaan sähköpostitse yhteydessä tietosuoja-asioista vastaavaan henkilöön, joka on mainittu tällä sivuilla yhteystietona.

Yhteystiedot tietosuoja-asioissa

Minna Savolainen, toiminnanjohtaja
toimisto@nyyti.fi
Elimäenkatu 26
00520 Helsinki