Blogiteksti on kirjoitettu MiehenTila-hankkeessa saatujen kokemusten pohjalta. Hankkeessa on ollut 13 vertaisryhmään. Niistä jokaisessa on ollut opiskelijoita, joilla on koulukiusaamiskokemuksia. Aiheesta on tullut yksi hankkeen keskeisimpiä.
Millaisia asioita koulukiusaaminen voi saada meissä aikaan?
Tapaan työssäni paljon korkeakouluopiskelijoita, joita on kiusattu koulussa. Kiusaaminen on monissa tapauksissa jatkunut läpi peruskoulun muodossa tai toisessa. Se on ollut fyysistä, ulossulkemista totaalisesti kaikista kaveriporukoista. Sitä on tapahtunut luokassa ja välitunnilla. Siltä ei ole päässyt pakoon. Millaista pahaa oloa tuosta kaikesta seuraa, on vaikea pukea sanoiksi. Ryhmissä sitä on kuvattu helvetiksi ja psyykkeenmurskaamislaitokseksi.
Toisella asteella se on voinut loppua koulunvaihtamisen seurauksena. Peruskoulusta tuttu oireilu on saattanut jatkua kiusaamisen loputtua. Se on näkynyt mm. sosiaalisena eristäytymisenä, epäilynä haluavatko ihmiset minulle oikeasti hyvää ja itseluottamuksen puutteena. Toinen aste on toiminut korjaavana kokemuksena MiehenTila-hankkeen ryhmäläisille, jos on saanut uusia kavereita ja hyviä kokemuksia ihmissuhteista.
Korjaavista kokemuksista huolimatta koulukiusaamisen kädet ulottuvat vielä korkeakouluunkin. Siellä se näyttäytyy vaikeuksina luottaa muihin, todella kovana suorittamisena, vaikeutena mennä sosiaalisiin tapahtumiin ja jatkuvana itsensä epäilynä. Kiusaaminen voi myös alkaa korkeakoulussa uudelleen, esim. sulkemalla ulos porukoista. Tällöin vanhat muistot nousevat pintaan ja aiheuttavat erittäin pahaa oloa. Taasko tämä helvetti toistuu. Kouluissa tehdään hyvää työtä kiusaamisen vähentämiseksi. Tarvitsemme paikkoja korkeakouluihin, joissa kiusaamiskokemuksia voi käsitellä. Tämä on tärkeää satsaamista opiskelijoiden mielenterveyteen. Se auttaa valmistumaan ja pääsemään työelämään.
Haluatko puhua vertaisten kanssa koulukiusaamisesta? Ilmoittaudu MiehenTila-vertaisryhmiin tai yksilöohjaukseen. Lisätietoa sivulta miehentila.fi