Takaisin opintoihin -mentoroinnin kumppanuustoiminta
Takaisin opintoihin -mentorointi on opiskelijalta opiskelijalle tapahtuvaa vertaistoimintaa, jossa mentoriopiskelija tukee opintojen ja opiskeluarjen kanssa painiskelevaa kanssaopiskelijaa. Toiminnan tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan hyvinvointia sekä opintoihin ja opiskeluyhteisöön kiinnittymistä.
Vertaismentoroinnista otetta opintoihin
Takaisin opintoihin -mentoroinnissa opiskelija tukee ja kannustaa kanssaopiskelijaa saamaan uudelleen otteen opinnoista ja opiskeluarjesta. Mentorointi sijoittuu yhden lukukauden ajalle, jonka aikana mentori ja mentoroitava tapaavat 5 – 10 kertaa. Prosessin alussa mentoripari asettaa mentoroinnille tavoitteen, joka tukee mentoroitavan opintoihin kiinnittymisessä. Mentoroinnissa voidaan keskittyä esim. opiskeluyhteisöön palaamiseen, opiskeluarkeen liittyviin pohdintoihin, yhdessä opiskeluun, kampuksen palveluihin perehtymiseen tai vaikkapa opiskeluarjen rytmittämiseen. Tapaamiset toteutetaan joustavasti tarpeiden mukaan ja mentoroitavan tavoitetta tukien.
Mentoreina toimivat tehtävään perehdytetyt korkeakouluopiskelijat, eli vertaismentorit. Mentorointi kohdentuu opiskelijoihin, joilla erilaiset mielenterveyden ja jaksamisen haasteet ovat vaikuttaneet opiskelukykyyn ja opinnoissa suoriutumiseen.
Vertaismentorointia kumppanuudessa Nyytin kanssa
Mentorointimalli on kehitetty Nyyti ry:n Takaisin opintoihin -hankkeessa (2019 – 2021), jolloin toimintaa pilotoitiin Helsingin yliopistossa myönteisin tuloksin. Sittemmin toiminta on integroitunut osaksi Nyytin jatkuvaa toimintaa kumppanuustoiminnan muodossa. Toteutamme vertaismentorointia tällä hetkellä kumppanuudessa mm. Haaga-Helia amk:n, Oulun yliopiston ja ammattikorkeakoulun, Lapin yliopiston ja ammattikorkeakoulun, Kajaanin ammattikorkeakoulun sekä YTHS:n kanssa.
Kumppanuustoiminnan tarkoituksena on Takaisin opintoihin -mentoroinnin pilotointi ja juurruttaminen opiskeluyhteisöön tiiviissä yhteistyössä Nyytin ja kumppanuuskoulun kesken. Nyyti toimii vankkana tukena ja rinnalla kulkijana läpi pilotoinnin kaaren, aina suunnittelusta toiminnan varsinaisen toteuttamisen kautta arviointiin saakka. Korkeakoulu vastaa toiminnan pääasiallisesta koordinoinnista ja organisoinnista. Pilotoinnin jälkeen voidaan yhteistyötä myös jatkaa Nyytin ja korkeakoulun kesken pysyvän kumppanuustoiminnan muodossa.
Tarjoamme kumppanuustoimintaan mm.
Yhteistyön tarkemmista muodoista sekä kohdennuksista sovitaan aina tarve- ja tapauskohtaisesti kumppanuuskorkeakoulun kanssa.
Hae mukaan kumppanuustoimintaan
Vertaismentoroinnin kumppanuustoimintamme on suunnattu kaikille yliopistoile ja ammattikorkeakouluille kautta Suomen. Mukaan voi ilmoittautua milloin vain, eli kumppanuushakumme on jatkuva. Mikäli kiinnostuit vertaismentoroinnista ja sen käynnistämisestä korkeakoulussasi tai sinulla heräsi mitään kysyttävää ja tarkennettavaa, olethan matalla kynnyksellä yhteydessä asiantuntijaamme Leena Tuuttilaan (ks. yhteystiedot alempana).
Aikataulullisesti kumppanuusprojektiin sitoudutaan vähintään yhdeksi lukuvuodeksi.
Yhteistyö aloitetaan toiminnan valmistelulla, sisältäen mm. toiminnan suunnittelun, opinnollistamisen, markkinoinnin, osallistujahaun sekä mentorien perehdyttämisen. Tämän jälkeen käynnistyy varsinainen vertaismentorointiprosessi sekä mentorien tukeminen ja ohjaus tehtävässään. Pilotointi päättyy toiminnan arviointiin sekä mahdolliseen jatkokehittelyyn ja juurruttamiseen korkeakoulun rakenteisiin. Pilotoinnin päätyttyä voidaan kumppanuustoimintaa myös jatkaa Nyytin ja korkeakoulun kesken, ja varmistaa näin vertaismentoroinnin pitkäjänteinen toteutuminen sekä jalkauttaminen korkeakoulun toimintakulttuuriin sekä rakenteisiin.
Tutustu myös näihin:
Lisätietoja
Leena Tuuttila
asiantuntija
leena.tuuttila@nyyti.fi
050 431 8624
Kokemuksia vertaismentoroinnista
“Vertaismentoroinnista oli minulle paljon apua. Tapaamisen mentorin kanssa toivat minut takaisin opintojen pariin ja vähensivät opiskeluun liittyviä pelkoja.” (aktori)
“Uskon vertaismentoroinnin antaneen kaikille eväitä nykyhetkeä sekä tulevaisuutta varten. Pääsin mentorina myös antamaan toiselle sellaista apua ja tukea, jota itse olen kokenut opintojeni aikana tarvinneeni.” (mentori)
“Vertaismentoroinnin toteuttaminen kumppanuustoiminnan keinoin koettiin toimivana ratkaisuna. Yhteistyö oli antoisaa, sujuvaa ja resurssitehokasta. Toiminnan valmistelu, suunnittelu, toteuttaminen ja arviointiin tehtiin tiiviissä yhteistyössä, joka mahdollisti tehtävien jakamisen sekä aidon yhdessä oppimisen ja kehittämisen. Nyytiltä saatu valmis toimintamalli ja laadukkaat tukimateriaalit helpottivat osaltaan toiminnan käyttöön ottamista korkeakoulussa.” (kumppanuuskoulun työntekijä)