Opintoihin palaajan paketti

Opintoihin palatessa voi mielessä pyöriä paljon asioita ja kysymyksiä. Tilanne voi herättää erinäisiä tunteita ja voi herätä kysymys siitä, mitä voisin tällä kertaa tehdä toisin. Kenties pohdit, mihin voisit itse vaikuttaa, jotta opintoihin paluu olisi lempeä ja tapahtuisi omien voimiesi mukaan.

On upeaa, että olet päätynyt tämän Opintoihin palaajan paketin äärelle. Se on lempeä teko itseäsi kohtaan ja osoitus siitä, että välität itsestäsi. Olet kiinnostunut, miten voit vaikuttaa omaan elämääsi. Tämän paketin äärellä pääset tutustumaan niihin asioihin, joihin itse voit vaikuttaa opintoihin palatessa. Muista kuitenkin, ettei kenenkään pidä pärjätä yksin, vaan hae matalalla kynnyksellä tukea opintoihin paluuseesi esimerkiksi oman korkeakoulusi kautta.

Tästä paketista löydät tietoa, tukea ja harjoitteita opintoihin paluun tueksi. Materiaalia on teksti- ja videomuodossa. Lisäksi paketissa on osuuksia kokemusasiantuntijalta, opiskelijalta sekä asiantuntijoilta. Paketti on jaettu osioihin. Voit käydä osioita haluamassasi järjestyksessä ja omassa tahdissa. Voit valita kiinnostuksesi ja tarpeesi mukaan sinulle sopivimmat osiot tai käydä halutessasi kaikki osiot läpi. Pienikin hetki tämän paketin äärellä on suuri teko. Kiitä itseäsi siitä.

Toivottavasti Opintoihin palaajan paketti on sinulle avuksi ja hyödyksi. Kokeile rohkeasti harjoitteita omien voimiesi mukaan ja ota niistä sinulle sopivimmat käyttöön arkeesi. Sinä olet itsesi ja oman tilanteesi asiantuntija. Kuulemme mielellämme myös palautetta materiaalista; palautetta voit lähettää sähköpostiosoitteeseen toimisto@nyyti.fi

Lempeyttä opintoihin paluuseesi!

Tällä sivulla on kaksi videota. Ensimmäisessä videossa opintoihin palaajan paketissa kokemusasiantuntijana toimiva Raakel Hokkanen esittäytyy. Toisessa videossa Raakel kertoo kertoo, kuinka tärkeää avun hakeminen ja ulkopuolinen tuki on.

Opintoihin palatessa voi mielessä pyöriä paljon asioita ja kysymyksiä. Tilanne voi herättää erinäisiä tunteita ja voi herätä kysymys siitä, mitä voisin tällä kertaa tehdä toisin. Kenties pohdit, mihin voisit itse vaikuttaa, jotta opintoihin paluu olisi lempeä ja tapahtuisi omien voimiesi mukaan.
  • Ajanhallinnan avulla saa elämässä enemmän aikaa sille, mikä on merkityksellistä ja juuri sinulle tärkeää. Ajanhallinta on opeteltavissa oleva taito eikä kukaan tule sen kanssa täydelliseksi.
    Lue lisää

  • Itsemyötätunto ei ole jotain, mitä ihmisellä on tai ei ole. Sen sijaan se on taito, jota jokainen voi opetella askel kerrallaan omassa tahdissa. Itsemyötätunnolla tarkoitetaan myötätunnon osoittamista itseään kohtaan. Tämä voi olla esimerkiksi ystävällisyyden tai ymmärryksen osoittamista.
    Lue lisää

  • Sisäisellä motivaatiolla tarkoitetaan tilaa, jossa asioita tehdään henkilökohtaisten syiden takia sen sijaan, että motivaatiota tehdä jotakin asiaa etsittäisiin ulkoisista tekijöistä. Tällöin tekeminen itsessään on sisäisesti palkitsevaa ja sitä tehdään oman kiinnostuksen pohjalta.
    Lue lisää

  • Talous ja raha ovat asioita, jotka voivat aiheuttaa opiskelijalle stressiä. Tukien ja mahdollisten muiden tulojen riittävyys koko kuukaudelle voi aiheuttaa huolta.
    Lue lisää

  • Opiskelija voi pyytää opiskelun erityisjärjestelyjä, jos hänellä on todettu oppimiseen liittyviä vaikeuksia tai hänellä on jokin opiskeluun vaikuttava sairaus, vamma tai muu opiskelua vaikeuttava asia.
    Lue lisää

  • Olet hyvinvoinnin arvoinen riippumatta opintosuorituksistasi tai muusta suoriutumisestasi. On tärkeää, että tunnistat, mikä edesauttaa sinun hyvinvointiasi, ja että tunnistat, ne hyvinvoinnin osaset, joihin voit itse vaikuttaa. Sinä olet oman hyvinvointisi asiantuntija. Sinulla on oikeus tehdä asioita, jotka ovat juuri sinulle mielekkäitä.
    Lue lisää

  • Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeä taito, jota käytämme päivittäin ja jota opettelemme läpi koko elämän. Hyvinvointimme on altis muutoksille ja siihen vaikuttavat esimerkiksi elämäntilanne, terveys, taloudellinen tilanne, ihmissuhteet, elämäntavat, omien tunteiden, ajatusten ja arvojen tunnistaminen ja niiden kuunteleminen.
    Lue lisää

  • Toipumisessa ei tähdätä siihen, että elämä olisi välttämättä täysin oireetonta. Sen sijaan tähdätään merkitykselliseen ja hyvään elämään, jossa on niin oireellisia kuin oireettomiakin aikoja. Toipumisella viitataan siis prosessiin, jonka ytimessä on ihminen ja hänen kasvun mahdollisuutensa.
    Lue lisää

  • Opiskelun ja sopivan toimintavalppauden kannalta on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota vireystilaan ja tunteisiin sekä oppia säätelemään niitä. Täydellinen vireystilan, tunteiden, ajatusten tai toiminnan hallinta ei ole tavoiteltavaa.
    Lue lisää

Grandell, Ronnie (2015) Itsemyötätunto. Helsinki: Tammi.

Hefferon, Kate & Boniwell Ilona (2011) Positive Psychology. Theory, Research and Applications. Maidenhead, Berkshire: Open University Press/McGraw-Hill.

Instagram-tili @omassatahdissa

Kallio, Maaret (2016) Lujasti lempeä. Helsinki: WSOY.

Kuypers, Leah M. (2013) The Zones of Regulation. A Framework to Foster Self-Regulation. Sensory Integration Special Interest Section Quarterly / American Occupational Therapy Association 36:4, 1–4. [pdf]

Markkanen, Minna & Isaksson, Maija & Toivonen, Venla & Ukkola, Erkki (2020) Hallitse rahojasi. Miten tukea itsenäistyvää nuorta ottamaan omat raha-asiat haltuun? https://www.takuusaatio.fi/wp-content/uploads/2020/12/Hallitserahojasi_nuoret_toolkit.pdf. Viitattu 5.5.2021.

Pihlaja, Satu (2018) Aikaansaamisen taika. Näin johdat itseäsi. Jyväskylä: Atena.

Pihlaja, Satu (2019) Aikaanaamisen taika. Työkirja. Jyväskylä: Atena.

Raivio, Markus & Raivio, Jouko (2020) Toipuva mieli. Opas toipumisorientaatioon. Jyväskylä: PS-kustannus.

Siltanen, Marjo & Lindberg, Annina & Savolainen, Minna (2016) Opas elämäntaitojen ohjaamiseen ammatillisessa koulutuksessa. https://www.nyyti.fi/wp-content/uploads/2016/09/ela%CC%88ma%CC%88ntaitoopas_netti2-1-1.pdf. Viitattu 24.5.2021.

Schwinger, Malte & Otterpohl, Nantje (2017) Which one works best? Considering the relative importance of motivational regulation strategies. Learning and Individual Differences 53, 122–132. [pdf]

Uusitalo-Malmivaara, Lotta (toim.) (2014) Positiivisen psykologian voima. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Yli-Kaitala, Kirsi & Toivanen, Minna & Viljanen, Olli & Janhonen, Minna (2016) Fokus kateissa, aika palasina? Ajanhallinnasta asiantuntijatyössä. https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/12/ajanhallinta-asiantuntijatyo.pdf. Viitattu 4.5.2021.