Allmän information om tidshantering

Sammanfattning

  • Tidshantering eller tidsplanering handlar om att styra sina egna handlingar: Det handlar inte bara om effektivitet utan också om att använda tiden till meningsfulla saker som man vill satsa på.

  • Tidshantering är en färdighet som kan läras: Alla har lika många timmar på dygnet, men tidshantering är individuell och kan utvecklas för att skapa utrymme för vila och avkoppling.

  • Att granska sin tidsanvändning hjälper till att identifiera "tidstjuvar": Genom att skriva ner och analysera sin veckovisa tidsanvändning kan man förstå vart tiden egentligen tar vägen och hur mycket som är inom ens kontroll.

  • Självmedkänsla och att prova olika metoder är avgörande: Målet är inte perfektion utan att hitta de mest effektiva strategierna för tidsplanering, såsom prioritering och planering.

Läs hela artikeln nedan.

Tidshantering eller tidsplanering innebär att organisera sin tid så att man kan ägna största delen av den åt saker som är viktiga och meningsfulla för en själv. God tidshantering handlar inte om att ständigt försöka få mer gjort så effektivt som möjligt. Det handlar inte bara om tid och dess hantering, utan också om självledarskap och att planera sina egna handlingar.

Tidshantering kan läras

Tidshantering är en färdighet som kan läras. Vi har alla samma antal timmar på ett dygn, men våra sätt och förmågor att hantera tid är individuella. Målet med Tidshantering bör vara att få gjort det vi strävar efter, samtidigt som vi lämnar tid för avkoppling och vila utan stress.

Tidshantering är ofta kopplad till olika känslor, såsom otillräcklighet och skuldkänslor när vi inte hinner göra allt vi vill. Det skapar en känsla av brådska och en illusion av att situationen är utom vår kontroll. Ständig stress kan leda till utmattning och en känsla av att bara finnas till för andra. Då är det viktigt att stanna upp och granska var ens tid faktiskt går åt.

Utmaningar inom tidshantering är ofta kopplade till prokrastinering, det vill säga att skjuta upp saker. Detta sker när du inte kan påbörja en uppgift, trots att du vill och vet att den är viktig och behöver bli klar.

Ingen blir perfekt på Tidshantering. Var därför snäll mot dig själv och våga prova olika metoder för att hitta de som fungerar bäst för dig. Effektiva strategier för tidshantering inkluderar att granska hur du använder din tid, planera och följa upp din tidsanvändning samt att prioritera uppgifter.

Granskning av tidsanvändning

Att granska sin tidsanvändning är viktigt när man vill förstå var ens tid faktiskt tar vägen. Det är också användbart när man känner sig stressad.

Det är bra att undersöka hur du spenderar din tid varje dag. En effektiv metod är att skriva ner dina aktiviteter under en veckas tid och registrera hur du använder din tid. Försök vara så detaljerad och sanningsenlig som möjligt.

Efter att ha registrerat din tid under en vecka, ta en stund för att analysera din tidsanvändning:

  • Vad lade du din tid på, och kan du identifiera så kallade tidsjuvar?
  • Hur mycket tid har du där du själv bestämmer över användningen?
  • Hur är obligatoriska och frivilliga aktiviteter fördelade under dagen?
  • Hur sover du? Hur äter du? Hur tar du hand om dig själv?
  • Gick din tid åt till något annat än det du egentligen skulle göra?

Läs mer

Nyyti ry

Externa webbplatser