Träningar

keltainen sahalaitakuvio; gul sicksackmönster; yellow zigzag pattern

Tarjoamme avoimia koulutuksia ja webinaareja sekä opiskelijoille että opiskelijoiden parissa työskenteleville, kuten opiskelijajärjestöaktiiveille, tuutoreille ja työkseen opiskelijoita kohtaaville henkilöille. Lisäksi järjestämme verkostopäiviä ja tapahtumia.

Koulutukset ovat pääosin maksuttomia ja ne toteutetaan verkossa.

Voimme toteuttaa myös rajatun määrän tilauskoulutuksia tai -työpajoja opiskelijoille ja opiskelijajärjestöille. Voit tiedustella tilauskoulutuksia koulutustoiminnan asiantuntija Sini Forssellilta, sini.forssell@nyyti.fi.

Löydät sivuilta myös hyvinvointia tukevaa materiaalia hyödynnettäväksi osana opetusta toisen asteen oppilaitoksissa ja nuorten ryhmien kanssa. Lisäksi löytyy materiaalia tutorkoulutuksiin.

Näissä koulutuksissa on ilmoittauminen käynnissä

Tutustu koulutuksiin

Tutustuhan seuraaviin ennen koulutuksen alkua

För att det ska kännas bra och tryggt för alla att dela sina perspektiv, följer vi i alla våra verksamheter och på våra evenemang principerna för tryggare rum. Meningen med dem är att skapa rutiner, genom vilka alla som deltar i verksamheten kan vara med och främja jämlikhet och en trygg atmosfär.

Dessa principer kan kompletteras inom ramen för enskilda verksamhetsformer.

Tillsammans skapar vi tryggare rum:

Genom respekt och förtroende

  • vi ger var och en utrymme att vara sig själva. Vi undviker att göra antaganden eller generaliseringar om andra personer eller grupper av människor.
  • vi diskriminerar eller särbehandlar ingen, till exempel på grund av hens kön, sexuella läggning, religion, bakgrund, utseende, handikapp, hälsotillstånd eller något annat skäl som har att göra med hens person.
  • vi respekterar varandras gränser, privatliv och rätt att definiera sig själva.
  • vi visar både varandra och oss själva mildhet och acceptans.

Genom att ge plats att växa och lära sig

  • vi kommer ihåg, att man inte behöver veta eller kunna allting i förväg. Det är tillåtet att göra misstag och att fråga. Vi försöker förhålla oss mänskligt till att fela.
  • vi ger varandra konstruktiv respons och tar emot respons. När det behövs vågar vi be om förlåtelse och förändra vårt sätt att handla.

Genom delat ansvar

  • vi hjälps åt för att alla ska kunna bli hörda och delaktiga i samtalen.
  • vi försöker förstå andra och hjälper andra att förstå oss själva.
  • vi försöker känna igen och handla, medvetna om vår maktposition i förhållande till andra.
  • om det är möjligt ingriper vi i situationer, där principerna för trygga rum överskrids. Man kan också be om stöd av evenemangets eller Nyyti rf:s trakasseriombud.

Övriga instruktioner för deltagare i Nyytis chattar

  • vi tänker på att det kan vara svårare att läsa av tonfall eller andras reaktioner på basen av skriftliga meddelanden.
  • var och en delar med sig av sina erfarenheter i den omfattning hen själv känner sig bekväm med. Vi undviker ändå att dela detaljer som gör att vi kan identifieras, såsom adresser eller kontaktuppgifter. Om du vill kan du radera dina egna meddelanden.
  • Om diskussionen/chatten ger anledning till oro över en akut nödsituation, barnskyddsbehov eller förberedande av ett allvarligt brott, är vi förpliktigade att kontakta nödcentralen, barnskyddet eller polisen. För att vi ska kunna hjälpa dig på ett ändamålsenligt sätt, måste vi överlämna logguppgifterna från diskussionen samt din IP-adress, ifall polisen ber om dem. I en sådan situation strävar vi efter att berätta för dig om hur vi går tillväga samt att samarbeta.
Hos Nyyti finns det fyra trakasseriombud. Trakasseriombuden erbjuder stöd och råd i alla slags situationer, där principerna för tryggare rum har överskridits. Det inträffade kan handla om mobbning, diskriminering, sexuella eller genusbaserade trakasserier eller annat osakligt beteende. Vilken delaktig part som helst i det inträffade kan ta kontakt.

Trakasseriombuden har tystnadsplikt. Du kan kontakta dem i förtroende och även anonymt.

Vad är osakligt beteende, diskriminering och trakasserier?

Osakligt beteende är icke-önskat beteende som kränker en annan persons fysiska eller psykiska integritet. Termen osakligt beteende används ofta som ett slags paraplybegrepp för olika former av kränkande, sårande och/eller någon annans gränser överskridande beteende. Osakligt beteende kan ske ansikte mot ansikte eller på distans, muntligt, skriftligt eller genom icke-verbal kommunikation (gester, miner, beröring utan samtycke). Diskriminering, trakasserier och övrigt osakligt beteende kan också bryta mot lagen, och det kan föreligga skäl att göra en brottsanmälan.

I diskrimineringslagen definieras diskriminering som ojämlik och ofördelaktig behandling som grundas på personens ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politiska verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller någon annan omständighet som gäller den enskilde som person. Jämställdhetslagen förbjuder diskriminering på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck samt sexuella och genusbaserade trakasserier. Trakasserier är beteende som kränker en persons människovärde och som skapar en hotfull, fientlig, förnedrande, förödmjukande eller tryckande stämning.

Trakasserier kan ske avsiktligt eller de facto. Att kränka, såra eller förödmjuka någon annan kan vara ett medvetet val. Det egna beteendet kan ha haft vänliga avsikter, men de valda orden eller handlingarna har ändå kränkt en eller fler övriga närvarande. Oavsett om beteendet var avsiktligt eller inte, kan det vara till hjälp för alla delaktiga och för främjandet av en trygg verksamhet i fortsättningen, att ta upp och tala om det inträffade.

Alla konfliktsituationer mellan personer är inte trakasserier, mobbning eller övrigt osakligt beteende. Vi vill uppmuntra var och en att frimodigt ta tag i konfliktsituation, eftersom det är en viktig färdighet i mänskliga relationer att kunna möta och reda ut konflikter. I sådana lägen är det också möjligt att be om hjälp.

Hur ska jag göra om jag utsätts för eller bevittnar osakligt beteende?

  • Försök meddela den person som beter sig osakligt, att hens sätt att handla inte är okej. Försök uttrycka dig tydligt, t.ex. “Den där vitsen är inte okej”.
  • Om det känns svårt att ingripa, kan du be om hjälp av någon annan närvarande, av Nyytis anställda eller av ett trakasseriombud. Du kan också ta kontakt med trakasseriombuden i efterhand.
  • Om samma persons osakliga beteende upprepas, anteckna om möjligt var händelserna har inträffat, tidpunkterna samt vilka som varit närvarande. Spara även eventuella andra releveanta bevis, som meddelanden via sociala medier, e-post eller bilder.
  • Du kan när som helst ta kontakt med Nyytis trakasseriombud. Kontakten sker i förtroende.
  • Du kan också kontakta Nyytis trakasseriombud om du har funderingar kring ditt eget beteende vid något evenemang eller tillfälle ordnat av Nyyti. Tillsammans kan vi fundera över ett bra sätt att hantera egna känslor och/eler reda ut en situation där man märker att man själv har handlat på ett sätt som kanske sårat någon.

Vad gör ett trakasseriombud?

Trakasseriombudens mål är att erbjuda stöd och råd för att reda ut situationer där någon betett sig osakligt. De kan till exempel erbjuda samtalsstöd eller hjälpa att hitta olika stödformer för att hantera reaktioner som situationen gett upphov till. De kan också facilitera samtal mellan de delaktiga, eller hjälpa till med att skapa handlingsplaner för att förbättra situationen. Trakasseriombuden för inte saker vidare utan samtycke av den som har tagit kontakt.

Trakasseriombuden är inte en myndighet. De kan inte lösa situationen för de delaktigas räkning eller dela ut domar eller straff. Målsättningen är att fungera som en neutral, extern part som stöd för att lösa situationen.

Alla parter har rätt att bli hörda som en del av en eventuell behandling. Tillsammans med den som tagit kontakt diskuterar vi och kommer överens om hur det kunde vara bra att gå vidare.

Du kan kontakta trakasseriombuden via e-post  (hairintayhdyshenkilot@nyyti.fi) eller genom att fylla i blanketten. Du kan också berätta om det inträffade anonymt. Beakta dock, att anonyma kontakter inte leder till att saken behandlas vidare. Anmälan beaktas dock i statistiken och i utvecklandet av Nyytis verksamhet.

Vad sker efter en anmälan?

  • Alla kontakter sker i förtroende och trakasseriombuden har tystnadsplikt.
  • Inga åtgärder vidtas utan samtycke av den som gjort anmälan, eller utan hens vetskap.
  • I en vidare behandling av situationerna har alla parter rätt att bli hörda.
  • Det inträffade kan utredas på olika sätt, beroende på hurdan situationen är. Processen fortskrider i stora drag så här:
  • Nyytis trakasseriombud tar emot en amälan per e-post, via blanketten eller på något annat sätt.
  • Trakasseriombuden väljer sinsemellan en person eller personer, som handlägger ärendet och kommunicerar med den som gjort anmälan.
  • Processen framskrider enligt överenskommelse med den som gjort anmälan, till exempel genom att tala med den person som betett sig osakligt.
  • Situationen utreds med parterna var för sig och/eller tillsammans. Vid behov erbjuder trakasseriombuden även stöd för parterna att hantera saken och/eller hänvisar dem till nödvändiga tjänster.

Trakasseriombuden

Som Nyytis trakasseriombud fungerar Anders Huldén, Emmi Kyyhkynen, Sanni Laurila och Joni Tuokko.

Du kan kontakta dem via e-postadressen hairintayhdyshenkilot@nyyti.fi eller via blanketten nedan. Om du har lämnat dina kontaktuppgifter, försöker vi svara på din kontakt inom 1–3 arbetsdagar.

Uppgifterna på blanketten och e-postlådan hanteras endast av trakasseriombuden. Trakasseriombuden har tystnadsplikt. Kontakterna med dem sker i förtroende.

De dataskyddspraxis som beskrivs nedan gäller för webbplatserna nyyti.fi, apuayksinaisyyteen.fi och miestenmielenterveys.fi, samt alla Nyyti ry funktioner och applikationer som används.

Vid Nyyti ry tar vi allvarligt på korrekt behandling av personuppgifter. Det här inkluderar att personuppgifter behandlas rättvist och öppet och att dataskyddsprinciperna godkänns och följs. Den registrerades rättigheter respekteras och uppgifter behandlas enbart på rättsliga grunder och i den utsträckning som är nödvändig för skötseln av Nyyti ry:s verksamhet och uppgifter.

Nyyti ry följer all dataskyddsreglering, inklusive Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning (GDPR).

Personuppgiftsbehandlingen görs öppet så att de registrerade har möjlighet att få information om hur deras uppgifter behandlas vid Nyyti ry. Öppenheten kräver också att dokument gällande personuppgiftsbehandlingen vid behov kan företes i form av beslut, val och genomförande inklusive motiveringar.

Skyddsbehov och skyddsmetoder för Nyyti ry:s personuppgiftsbehandling avgörs genom riskbedömningar. Då bedöms riskerna med tanke på såväl verksamhetsbehoven som de registrerade och uppgifter som lagras om dem.

Nyyti ry köper tjänster av utomstående företag. När Nyyti ry:s avtalspartner behandlar personuppgifter för Nyyti ry:s räkning, ser Nyyti ry också till att avtalspartnern behandlar uppgifterna enligt samma principer som Nyyti ry. I dataskyddsbeskrivningarna för de olika personregistren specificeras de avtalspartner som behandlar informationsinnehållet i respektive register.

Fall av missbruk av eller hot mot personuppgifter undersöks, och de rapporteras och kommuniceras på det sätt som fallets grad av allvar kräver.

Personuppgifter som behandlas

I Nyytis olika funktioner kan olika typer av personuppgifter samlas in och behandlas.

De insamlade personuppgifterna kan till exempel inkludera den registrerades kontaktinformation såsom namn, e-postadress, telefonnummer, födelsedatum, kön och adressuppgifter, eller bakgrundsinformation såsom utbildningsinstitution, studieort, arbetsgivare och faktureringsadress.

Informationen som beskrivs ovan och annan liknande information tillhandahålls frivilligt av den registrerade i våra system. Den rättsliga grunden för insamlingen av uppgifterna är samtycke. Behandlingen av personuppgifter som samlas in baserat på samtycke kan påverkas genom att samtycket återkallas.

Överföring av uppgifter til länder utanför EU eller EES

Nyyti ry överför inte regelmässigt personuppgifter till länder utanför EU eller EES. Om uppgifter ändå överförs, sörjer personuppgiftsansvarige för en tillräcklig nivå av personuppgiftsskydd, bland annat genom att avtala om konfidentialitet för personuppgifterna och behandling i enlighet med lagen.

I prenumerationer på nyhetsbrev och i vissa utbildningsregister använder vi tjänsten MailChimp, och uppgifter kan inom MailChimp överföras till länder utanför EU eller EES. Mer om dataskyddet som gäller för MailChimp: mailchimp.com/legal. Personuppgifter krypteras i MailChimp på det sätt som förutsätts i personuppgiftslagen och GDPR.

Nyyti ry tillämpar följande dataskysssprinciper för personuppgiftbehandling:

Laglighet, korrekthet och öppenhet
Personuppgifter ska behandlas på ett lagligt och öppet sätt, och på ett korrekt sätt gentemot de enskilda personer vars personuppgifter behandlas.
Ändamålsenlighet
Personuppgifter ska samlas in för ett visst, specifikt och lagligt ändamål, och de får inte behandlas senare för något annat ändamål.
Uppgiftsminimering
Personuppgifter ska vara adekvata och väsentliga och begränsas till det som är nödvändigt med tanke på ändamålen.
Precision
Personuppgifter som samlas in ska vara korrekta, felfria och vid behov uppdateras.
Begränsning av lagring
Personuppgifter lagras enbart så länge som det är nödvändigt med tanke på ändamålet.
Konfidentialitet och datasäkerhet
Personuppgifter ska behandlas på ett sätt som säkerställer adekvat säkerhet, till exempel skydd mot obehörig eller otillåten behandling och mot förlust, förstöring eller skada genom olyckshändelse.

Datasystem

I sociala medier, såsom Facebook, Instagram, Twitter, YouTube och Discord, tillämpas dessa mediers egna metoder för insamling av besöksstatistik och analys av användningen av webbsidorna. Nyyti ry marknadsför sig i Facebook och på Instagram utifrån de data dessa erbjuder. I detta fall följer vi sidornas egna användar- och andra villkor. Dessutom använder vi mobilappen Tuudo. Vi tillämpar appens egna metoder för statistikinsamling för analys av användningen och besöksstatistik.

På webbplatsen Nyyti.fi tillämpas en tredjepartsapp för att tillhandahålla användarna med Nyytis gruppchatt och chattbot. Ovannämnda tjänster administreras i tjänsten Ninchat. Nyyti ry samlar inte in personuppgifter om användaren i samband med användning av chattarna. Samtal i chattarna sparas för arbetshandledning samt för utvecklings- och forskningsändamål. Om anonyma samtalsmaterial lämnas ut för forskningsändamål, säkerställer Nyyti ry att de inte innehåller identifierbara personuppgifter.

Användning av kakor

För behandling av personuppgifter i webbläsarbaserade datasystem används kakor (cookies). En kaka är en liten textfil som webbläsaren lagrar på användarens enhet. Kakor används för implementering av tjänsterna samt för att underlätta inloggning och möjliggöra statistikföring över användningen av tjänsterna. Användaren kan blockera kakor i sin webbläsare, men detta kan hindra systemet från att fungera som det ska.

På webbplatsen används kakor och tredjepartsappar för utveckling av tjänsten och förbättring av användarupplevelsen. På tjänster som erbjuds av tredje parter på webbplatsen Nyyti.fi eller appar som förmedlas på webbplatsen av tredje parter, tillämpas respektive tredje parts egna användar- och andra villkor. Kakor används för att undersöka webbeteende, till exempel från vilka webbplatser Nyyti.fi nås, vilka sidor som är populärast på Nyyti.fi och hur användarna rör sig mellan olika sidor på webbplatsen. Dessutom samlas tekniska data om användningen in, till exempel terminal och webbläsare samt huruvida användaren är ny eller en återkommande besökare. Kakor används också för innehållsplanering, annonsanpassning och förbättring av kvaliteten på Nyyti.fi.

Uppgifterna används inte för identifiering av användarna.

Genom att besöka Nyyti.fi samtycker du till användningen av kakor. Om din webbläsare inte använder kakor, observera att blockering av kakor kan inverka på hur vissa tjänster fungerar.

Den registrerades rättigheter

Den registrerade har rätt att kontrollera de uppgifter som sparats om hen i ett personregister och kräva att felaktiga uppgifter om hen rättas eller raderas, om lagliga grunder föreligger. Den registrerade har också rätt att återkalla eller ändra sitt samtycke.

Den registrerade har i enlighet med dataskyddsförordningen rätt att invända mot eller begära att behandlingen av uppgifter begränsas, samt att hos tillsyndsmyndigheten inge klagomål på personuppgiftsbehandlingen.

Rätten att kräva att personuppgifter raderas gäller inte uppgifter som vi måste lagra av administrativa, bokföringsmässiga, juridiska eller dataskyddsrelaterade skäl.

I alla händelser ber vi att man i dataskyddsrelaterade ärenden per e-post kontaktar det dataskyddsombud vars kontaktuppgifter ges på sidan.

Kontakuppgifter i dataskyddärenden

Minna Savolainen, verksamhetsledare
toimisto@nyyti.fi
Elimägatan 26
00520 Helsingfors