Hoppa till innehåll

QueerMieli – främjande av hbtiqa+-studerandes psykiska hälsa

QueerMieli är Nyytis treåriga (2024-2026) projekt för att främja hbtiqa+-studerandes psykiska hälsa. Projektets målsättning är att stöda det psykiska välmåendet bland regnbågspersoner som studerar vid högskolor. Vi vill också öka medvetandet om konsekvenserna av minoritetsstress och tillsammans med andra inom högskolegemenskapen hitta tillvägagångssätt för att göra studiemiljöerna tillgängligare för dem som hör till en könsminoritet eller sexuell minoritet.


En heterogen grupp unga ler mot kameran stående framför en Pride-flagga.

Kamratstöd för hbtiqa+ -studerande

Målsättningen med kamratstödgrupperna är att stöda hbtiqa+-studerandes psykiska välmående. Genom gruppverksamheten stöder vi förmågan att känna igen minoritetsstress och öka resiliensen att hantera sådana erfarenheter. Verksamheten erbjuder utrymme att i en trygg gemenskap dela med sig av erfarenheter, funderingar och tips för att främja det psykiska välmåendet. Verksamheten inleds under hösten 2024.

Centrala principer för verkamheten är konfidentialitet, tillgänglighet, fokus på resurser, antirasism och intersektionalitet.

Kamratstödsgruppverksamheten sker i första hand på finska. Läs mer om den här!


En ung person i en regnbågsfärgad yllepolo står framför dörrana till en tegelbyggnad, tittande lugnt snett neråt. Hen håller en mapp och två pennor i händerna.

Utbildningar för professionella och studentaktiva

Målsättningen med utbildningsverksamheten är att öka medvetandet om minoritetstress och dess inverkan på den psykiska hälsan. Utbildningarna riktar sig till högskolornas personal och aktiva inom studentföreningarna. Vi erbjuder redskap för att identifiera strukturer som bidrar till minoritetsstress samt verktyg för att främja jämlikhet och känslan av samhörighet. Verksamheten inleds under hösten 2024.


Person med irokesfrisyr håller en progressiv Pride-flagga över huvudet, flaggan vajar i vinden.

Påverkan för tillgängligare studiemiljöer

Inom ramen för påverkansarbetet är avsikten att förbättra tillgängligheten för hbtiqa+-studerande i högskolemiljön. Vi kommer bland annat att skapa en beskrivning av strukturer och praktiker som bidrar till minoritetsstress bland hbtiqa+-studerande och samla konkreta tillvägagångssätt för att främja inkludering. Detta sker under 2025 genom faciliterade dialogtillfällen mellan erfarenhetsexperter samt representanter för studentföreningarna och högskolornas personal.